„Még nem teljes a flotta, de folyamatosan növekszik a számuk” – megérkezett a Magyar Honvédség második KC-390 Millennium szállító repülőgépe

A honvédelmi és haderőfejlesztési program részeként tavaly ősszel megérkezett az első KC-390 Millennium 610-es számú katonai szállítógép Kecskemétre, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár bázisára. Most pedig, egészen pontosan november 21-én, pénteken a második magyar KC-390 Millennium katonai szállító repülőgépet is meghozták. A két gép „egymás testvéreként” fog a kecskeméti légibázison nagyon fontos szolgálatot tenni.

A szállítógép fogadásán Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter hangsúlyozta: az elmúlt néhány esztendő a légierő évei is voltak. Azonban a KC-390 Millennium repülőgépének szállítóképessége mindeddig hiányzott a magyar légierő arzenáljából, de most már ez is rendelkezésre áll. Emellett az is kiderült, hogy néhány nappal ezelőtt újabb három L-39 Skyfox harcászati kiképző repülőgép is érkezett Kecskemétre. „Még nem teljes a flotta, de folyamatosan növekszik a számuk” – tette hozzá.

„MÉG NEM TELJES A FLOTTA”

Magyarország helikopterflottája ugyanakkor már teljesnek tekinthető, hiszen „a H145-ösök és a H225-ösök egyaránt itt vannak már, használatban is vannak, és a szükséges támogató infrastruktúra is hamarosan teljesen kész lesz” – mondta. Szalay-Bobrovniczky Kristóf azt is felidézte, hogy a magyar kormány megkötötte azt a szerződést is, amely nemcsak a meglévő Gripen-állomány folyamatos, magas minőségű karbantartásának folytatására vonatkozik, hanem további négy Gripen harcászati repülőgépre is, amelyek az elkövetkező két évben érkeznek majd Magyarországra.

Szükségünk is van ezekre a képességekre, hisz a Magyar Légierő igazán komolyan teljesít egyrészt az ország védelmében, másrészt nemzetközi szinten, hiszen „jelenleg is balti légtérrendészeti feladatokat lát el immár többedszerre, folyamatos, éles, nagy felelősségű bevetések teljesítése közben” – fejtette ki a miniszter.

Fotó: Veres Franciska/honvedelem.hu

„MAGYARORSZÁG BÁTRAN DÖNTÖTT”

Marcio Monteiro, az Embraer Defense & Security marketingigazgatója hangsúlyozta: Magyarország bátor döntése, hogy Brazília és Portugália után, Európában másodikként e típus megvásárlása mellett döntött, „jól jelképezi úttörő szellemiségét”. Hozzátette: a magyar kormány ráadásul a géptípus első olyan üzemeltetője volt, amely arra vállalkozott, hogy intenzív ellátásra szolgáló egységgel is bővíti a KC-390 képességeit, amely jól jelképezi a magyar honvédség humanitárius missziók iránti elkötelezettségét, illetve azt, hogy a köz szolgálata érdekében katasztrófahelyzetekben is jól tudjon reagálni – tette hozzá. Kiemelte: Magyarországot követően számos más ország is megkezdte a típus beszerzését, mint például Hollandia vagy Ausztria, a Cseh és a Koreai Köztársaság után pedig legutóbb Svédország is, de nyilvános nyilatkozatban már Szlovákia és Litvánia is jelezte szándékát.

A KC-390 katonai szállítógép nagymértékben növeli a Magyar Honvédség, illetve a Magyar Légierő műveleti képességeit, lehetővé téve Magyarország számára, hogy még kiemelkedőbb szerepet vállaljon Európa védelmében és a NATO kötelékében – húzta alá.

A kecskeméti repülőbázison landoló, majd két vízsugár alatt a hangár elé gördülő KC-390 Millennium katonai szállító-repülőgépet és a repülőbázis állományát Hankóczy Gergely alezredes, református tábori lelkész áldotta meg.

TÖBBFÉLE SZEREPKÖR BETÖLTÉSÉRE ALKALMAS

A rendezvényen elhangzott: a honvédelmi és haderőfejlesztési program keretében 2020 novemberében indult el a két KC 390 Millennium típusú katonai szállító-repülőgép beszerzése, amit az AN-26-os katonai szállító-repülőgépek hadrendből történő kivonása és az egyre növekvő katonai szállítási igények indokoltak. A típus kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy a repülőgép felszereltsége többféle szerepkörben is lehetővé tegye alkalmazását. Nagyon fontos tulajdonsága az alkalmassága nagy teher szállítására, és ezzel együtt annak precíziós célba juttatási képessége is ejtőernyővel.

A repülőgép magyar változata alkalmas légi szállítási feladatok gyors és hatékony végrehajtására, légi utántöltésre, légideszant-feladatokra, valamint intenzív ellátásra szoruló betegek, sérültek szállítására, úgynevezett MEDEVAC-feladatok végrehajtására. A gép súlya üresen 51 tonna, szárnyfesztávolsága 35 méter, hosszúsága 35 méter, magassága pedig 12 méter. Repülési magassága 11 ezer méter, hatótávolsága meghaladhatja a 8 ezer kilométert is, míg utazósebessége óránként akár 988 kilométer is lehet.

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb