Ettől biztosan örömkönnyeid lesznek: a Google hamarosan beszünteti a politikai hirdetéseket az EU területén!
A legnagyobb valószínűséggel mindenkinek megvan az a pillanat, hogy épp zenét vagy podcast-et hallgatna vagy bármi más tartalmat fogyasztana Youtube-on, időközönként pedig megszólal egy ismerős hang, jó adag politikai hirdetéssel? Már nincs sok hátra, ugyanis komoly lépésre készül a cég.
Az Únióban nem szolgál majd ki a politikai hirdetéseket a Google. A változás oka egy idén márciusban közzétett „Szabályozás a politikai reklámok átláthatóságáról és célzásáról” nevű EU-s rendelet, amely szigorúan szabályozza a politikai hirdetéseket. A rendelet szerint a politikai hirdetéseket jövő októbertől „átláthatósági címkével és könnyen visszakereshető átláthatósági tájékoztatóval kell ellátni”. Ezek azt a célt szolgálják majd, hogy a politikai hirdetések egyértelműen azonosíthatóak legyenek. A hirdetéseknek „néhány kulcsfontosságú információt is meg kell jeleníteni, beleértve a szponzorukat, a konkrét választást vagy népszavazást, amelyhez kapcsolódnak, a kifizetett összegeket és a célzási technikák esetleges alkalmazását.” A közlemény szerint előreláthatóan 2025 októberétől történik változás.
SZIGORÍTJÁK AZ ADATGYŰJTÉST, KÜLÖN KATEGÓRIA A SZEMÉLYES ADATOK SZÁMÁRA
A szabályozás szigorítja a reklámokon keresztül történő adatgyűjtést is, a felhasználók adatait csak akkor lehet majd begyűjteni, ha „az érintettek külön hozzájárulásukat adják ahhoz, hogy adataikat politikai reklámokra használják fel.” Külön kategóriát képeznek majd az olyan személyes adatok, mint a „faji vagy etnikai származásra vagy politikai véleményre utaló adatok”, ezek „egyáltalán nem használhatók fel profilalkotásra.” A Telex beszámolója szerint a rendelet azt is kiköti, hogy „a külföldi beavatkozás megelőzése érdekében választások és népszavazások előtt három hónappal tilos lesz harmadik országbeli reklámozóknak hirdetési szolgáltatásokat nyújtani.”
A GOOGLE LÉPÉSE AZONBAN NEM PÉLDA NÉLKÜLI, EGYES ORSZÁGOKBANMÁR VOLT RÁ PRECEDENS
Korábban hoztak már hasonló döntést Franciaországban, Brazíliában és Kanadában is. Blogposztjukban azt írják, „tudjuk, hogy a politikai hirdetések értékes forrást jelentenek a választók számára az információszerzéshez, a jelöltek számára pedig üzeneteik megosztásához, ezért sajnáljuk, hogy ezt a lépést meg kell tennünk.” Hozzáteszik azt is, hogy küldetésük középpontjában „továbbra is az információk általános hozzáférhetőségének biztosítása áll, és ennek az erőfeszítésnek kulcsfontosságú részét képezi a felelős reklámozás támogatása, beleértve a politikai hirdetéseket is, ahol ez lehetséges.” Az új rendszer a rendelet hatályba lépése előtt élesedik, a pontos időzítésről a Google később ad majd tájékoztatást.
Örömünnep.