Közélet

Bringával az Izsáki út négysávosítását követően: több balesetveszélyes helyzetre hívta fel a figyelmet a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete

Hivatalosan majd csak jövő tavasszal kerül átadásra, de már most is látható, hogy a beruházás kapcsán átalakított gyalog- és kerékpárút jó néhány helyen rossz tervezői megoldásokat tartalmaz, és balesetveszélyes helyzeteket teremt, írta közösségi oldalán a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete, az Izsáki út négysávosításával kialakított kerékpárúttal kapcsolatban.

A beruházással kapcsolatban a szervezet több problémára is felhívta a figyelmet, hozzácsatolva a megoldási javaslataikat. Mint írták, észrevételeiket már továbbították a beruházó Építési és Közlekedési Minisztérium felé is.

  • Mint írták, a kerékpáros átvezetések nem akadálymentesek, miközben a vonatkozó előírások lehetőség szerint “0” szintű átvezetéseket szorgalmaznak. Különösen a Sheraton hotel előtti kialakítás balesetveszélyes, ahol a szegéllyel nem is merőlegesen találkozik a jobbratartási szabály szerint közlekedő bringás. A kerékpárosbarát – és egyben a biztonságos közlekedést szem előtt tartó – megoldás épp ellenkező módon gondolkodik: a kerékpárutat emeli ki a kereszteződésekben, ezzel is rákényszerítve a gépjárművek vezetőit, hogy csak lassan és körültekintően haladhassanak át.
  • A buszvárók mögötti elvezetés balesetveszélyes: a buszváró mögül kilépő gyalogos balesetveszélyt jelent önmagára és a kerékpárosra is. Ezért a várakozó hátsó részén, 2-3 méter hosszon, mindkét oldalon közvetlen csatlakozású korlátot kell építeni.
  • A Boldogasszony téri buszvárókról: a járdafelületre telepített buszvárók a gyalog- és kerékpárút nyomvonalába kerültek, így a jelenlegi kialakításban a bringásoknak keresztül kell vágniuk a buszról le- és felszállók tömegén. A szervezet szerint ez a megoldás minden ésszerűségnek és balesetmentességre törekvésnek ellentmond, és a vonatkozó előírásoknak sem felel meg. Amennyiben a kerékpárutat más nyomvonalon tervezik elvezetni, szükséges figyelembe venni, hogy ez a kerékpáros részére maximum 10%-os kerülőt jelenthet, különben a tapasztalatok azt mutatják, hogy nem fogják használni. Marad tehát a várakozók/gyalogosok/kerékpározók közötti konfliktus.
  • A Sport utcai körforgalomnál is tapasztaltak hibákat: a kerékpárosok és gyalogosok útja nem a körforgalom ívén, hanem szögletesen lett kivitelezve. Így a kerékpárosok szűk íveken, a gyalogosok pedig érezhetően hosszabb úton fognak közlekedni. Kétirányú forgalom lévén az egymással szembe közlekedő kerékpárosok egymást és a gyalogosforgalmat is veszélyeztetni fogják az ívekben kanyarodáskor.
  • A Nagykörúti lámpás csomópontnál a Petőfi Sándor utcáról érkező kerékpárút oldalváltása következtében a kerékpáros átkelőnek két lámpaváltást kell megvárniuk, hogy átkelhessenek, ezzel is érezhetően hátrányos helyzetbe kerülve az autóval közlekedőkkel szemben. Hozzátették, a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete évek óta hiába kezdeményezi a lámpaprogramok megváltoztatását, élhetőbbé tételét.

A SZERVEZET SZERINT PROBLÉMÁS A VÁROS EGYIK LEGFORGALMASABB KERÉKPÁROS ÚTVONALA IS

Véleményük szerint Kecskemét egyik legforgalmasabb kerékpáros útvonalának (a Vasútparktól az Auchanig vezető kelet-nyugati tengely) a kezdetektől jelentkező problémáját is rendbe lehetett volna szedni legalább a fejlesztéssel érintett területen. “A koncepcionális gondolkodás hiányáról árulkodik ugyanis, hogy a gyalogos és kerékpáros forgalom közös felületen történő, és folyamatos konfliktusokkal terhelt együtt közlekedését nem szüntetik meg, nem is merült fel a tervezés során, sőt még a korábbi elválasztatlan gyalog- és kerékpárút szakaszok is megmaradni látszanak” fogalmazott posztjában a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete.

Forrás és fotók: Kecskeméti kerékpárosok FB

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb