Júliustól új időszámítás jön az egészségügyben, gyorsabbá és hatékonyabbá válhat az ellátás
A betegek kétharmadának a szakrendelésekre való bejutás, 49 százalékuknak pedig az időpontfoglalás okoz gondot egy kormányzati megbízásra készült kutatás szerint. Ezt orvosolná a kabinet azzal a júliustól bárki számára elérhető rendszerrel, amelyben az orvosi vizsgálatokra maga a beteg foglalhatja le, módosíthatja az időpontot, abban a szakrendelőben, ahol a leggyorsabban kaphat ellátást – Rétvári Bence, a Belügyminisztérium miniszterhelyettese jelentett be a Magyar Kórházszövetség minapi konferenciáján.
Múlt októbertől már 83 szakrendelőbe telepítették az új betegút-menedzselő rendszert, amelyben a területhez tartozó háziorvosok, helyi szakorvosok foglalhattak időpontot pácienseiknek. Júliustól lépcsőzetesen további 101 intézményben válik elérhetővé a szolgáltatás, amelyben már a beteg is foglalhat időpontot – idézi a Népszava már Szondi Zitát, az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) főigazgató-helyettesét.
GYORSABB ÉS HATÉKONYABB ELLÁTÁS
Mint mondta, adataik szerint az alapellátásból körülbelül 9 millió esetben érkezik beutalóval szakrendelésekre beteg, a többi közel 56 millió esetben más szakorvosok kérésére, illetve beutaló nélkül fogadják a pácienseket. Reményei szerint, ha az ő ellátásukat sikerül jól megszervezni, akkor gyorsabbá és hatékonyabbá válhat az ellátás. Azaz nem kell majd hetekig arra várni, hogy egy-egy intézmény valamelyik ellátására „megnyíljon” az úgynevezett előjegyzési naptár.
SMS-T IS KAPUNK
A rendszerrel lehetővé válik az előjegyzési időpontok tervezése, a szabad időpontokra való előjegyzések rögzítése, továbbá az ellátások foglalása megjelenik az E-térben is. A rendelésre érkezőket a rendszer regisztrálja, kiadja a sorszámot. Figyeli, hogy mennyit várakozik a páciens, illetve mennyi a meg nem jelent beteg. Azért, hogy minél kisebb legyen az üresjárat, a rendszer a pácienseket sms-ben emlékezteti is, arra, hogy adott időpontra várják őket. Az ellátást követően piktogramokkal értékelhetik, hogy adott esetben mennyire voltak elégedettek az orvosi szolgáltatással.
MÁR CSAKNEM 3 MILLIÓAN TÖLTÖTTÉK LE
Most azt várják az intézményektől, hogy valamennyi szakrendelő tegyen közzé szabad időpontokat, és mielőbb indulhassanak a közvetlen lakossági foglalások. A kormány azt szeretné, hogy a lakosság az úgynevezett Egészségablak applikációval használja az új rendszert. Ezt a térítésmentes alkalmazást az adataik szerint már csaknem 3 millióan töltötték le. Akinek bármi okból nem lesz lehetősége applikáción keresztül foglalni, az a továbbiak e-mailen, vagy telefonon is kérhet időpontot. Az utóbbi lehetőségek biztosítására központi call-centert hoznak létre, és az ott, dolgozók adnak időpontot, válaszolnak az e-mailekre – teszi hozzá a 24.hu.