Világszerte tömeges leállásokat okoz egy informatikai hiba: bajban vannak a repterek és a bankok, a Budapest Airport is adott ki közleményt
Egy világszintű informatikai probléma lépett fel a Microsoft hivatalos közleménye szerint, amely érinti a repülőterek információs rendszereit, a bankok szolgáltatásait és a különböző médiumok offline és online hálózatait is. Ausztráliától az Egyesült Királyságig, Európától Alaszkáig jelentettek leállásokat és hibákat.
Számos globális intézmény – köztük nagybankok, médiumok és légitársaságok – számolt be arról, hogy tömeges informatikai kiesés történt. Ausztráliát különösen súlyosan érintette: a repülőjáratok nem közlekednek, a szupermarketekben káosz uralkodott el a pénztáraknál – írja az Index. A Redditen is több száz IT-adminisztrátor jelezte, hogy kiterjedt problémákat tapasztalnak a cégüknél. Egyikük arról számolt be, hogy a teljes vállalati rendszerük offline, egy másik szerint a céges laptopok hetven százaléka használhatatlan.
A MICROSOFTNÁL VOLT LEÁLLÁS
Eleinte úgy tűnt, hogy a Microsoftnál van a hiba, mert a cégnél csütörtök éjjel történt egy leállás, amikor több amerikai légitársaságnál jelentkeztek informatikai problémák a cég Azure felhőszolgáltatásában tapasztalt hiba miatt, de azt néhány órával később javították. A péntek reggeli globális kimaradásoknál is jelezte a Microsoft, hogy vizsgálja, mi történt. Ezúttal azonban úgy tűnik, nem náluk, hanem a CrowdStrike nevű kiberbiztonsági cégnél történt hiba.
A Telex azt írja, hogy a cégnél kiadtak egy hibás frissítést, amely több ezer windowsos PC-t és szervert bénított meg. A cég Falcon Sensor nevű termékével kapcsolatos hiba miatt az érintett gépek lefagynak, és a kék halál után nem tudnak megfelelően újraindulni. A világ legnagyobb utasszámával dolgozó légitársasága, az American Airlines is megerősítette, hogy a Crowdstrike-nál jelentkező hiba miatt álltak le a járatai.
Mivel világszerte számos vállalat használja a CrowdStrike termékeit a Windows-alapú rendszerei védelmére, a hiba kiterjedt leállásokat okozott. A CrowdStrike azonosította a hibát, és visszahívta a problémás frissítést, de a már érintett gépek a jelek szerint ezután sem álltak azonnal helyre. A Microsoft is jelezte, hogy dolgoznak a helyzet megoldásán.
TÖBB REPTÉR IS LEÁLLT VAGY AKADOZVA MŰKÖDIK
Péntek délelőttre több európai, ázsiai, amerikai és ausztráliai reptér és légitársaság is leállt vagy akadozva működik, sorra érkeznek a jelentések beléptetőkapuk lefagyásáról, rendszerek elérhetetlenné válásáról. A berlini repülőtér az X-en hívja fel az utasok figyelmét arra, hogy technikai probléma miatt késésekre kell számítani az utasfelvételnél is, hasonló a helyzet a brit, a spanyol reptereken, illetve Prágában, Belfastban, Zürichben is. Helyi tudósítások szerint a hongkongi reptéren is káosz van, de Malajziában, Ausztráliában és egy sor másik országban hasonló a helyzet – írja a Sky News.
BUDAPESTEN IS GUBANC VAN
Közleményt adott ki a Budapest Airport is: „Globális informatikai hiba miatt több légitársaság utasfelvételre használt rendszere leállt, ezért járatkésésekre, torlódásra és jelentősen megnövekedett várakozási időre kell számítani a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A probléma a Eurowings, a Ryanair, a Turkish Airlines és a Wizz Air járatait érinti. Több légitársaság megkezdte az utasfelvétel manuális elvégzését” – írták, az utasok türelmét és együttműködését kérve.
A Ryanair a Facebookon arról posztolt, hogy „a teljes hálózatán fennakadások lehetnek”. A légitársaság azt tanácsolja, hogy aki ma utazik, ellenőrizze a Ryanair applikációját, hogy friss információkkal rendelkezzen a járatáról.
A BANKKÁRTYÁS FIZETÉSSEL IS GOND VAN
A Wizz Air egyelőre nem posztolt, de a lap egyik olvasója Malagából azt jelezte, hogy ott is fennakadás tapasztalható. A BBC szerint az amszterdami Schipol és a londoni Stansted forgalmában is fennakadás van, Japán, India és Új-Zéland repterei is érintettek, utóbbi országban a parlament rendszereivel is gond van. A BBC szerint egy angliai pékség kiírta az ajtajára, hogy technikai probléma miatt nem tudnak bankkártyát elfogadni a fizetésnél.
„Ahogy telik az idő, valószínűleg egyre többet fogunk tudni, de mindez megmutatja, hogy mekkora a függőségünk bizonyos technológiáktól és cégektől, a szervezetek mekkora bizalmat helyeznek beléjük és a biztonsági gyakorlataikba, valamint azt is, hogy a leállások milyen káoszt okozhatnak” – mondta a Sky Newsnak Lauren Wills-Dixon, a Gordons nevű jogi cég adatvédelmi szakértője.