Közélet

Nagy a baj az oktatásban, az iskolák több mint fele jelzett tanárhiányt, emiatt sokan tanítanak pedagógusi végzettség nélkül

A tavalyi kompetenciamérésben részt vevő iskolák 77%-a jelzett tanárhiányt, az intézmények közel egyharmadában 4 vagy annál több különböző szakos pedagógus hiányzik, írja a Facebookon Tóth Endre, a Momentum képviselője, aki iskolaigazgatók által kitöltött intézményi kérdőívekből közölt újabb adatokat.

A képviselő azt írta, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságon keresztül kapott érdemi válaszokat az Oktatási Hivataltól, az adatok pedig azokból a kérdőívekből származnak, amelyeket az iskolaigazgatók töltöttek ki a 2023-as kompetenciamérés során. Az adatok a következők:

  • 35%-os a hiány a készségtárgyakat (testnevelés, rajz, ének) oktató tanárokból,
  • természettudományos tárgyakat tanító pedagógusok közül 32%, matematikát 30% és informatikát 30% oktató pedagógusok közül hiányoznak,
  • az iskolák negyedében nincs elég nyelvtanár és gyógypedagógus sem,
  • a legkevesebb hiányzó a humán tárgyak (magyar, történelem) esetében van, az iskolák 12%-ban nincs elég tanár,
  • az iskolák 29%-ában hiányoznak tanítók is,
  • összesen 6043 betöltetlen állást jeleztek az igazgatók 2022-ben, 2023-ban ezt már meg sem kérdezték a kérdőívben,
  • a megkérdezett iskolák összesen 3143 pályakezdő pedagógusról számoltak be.

Az adatok alapján országosan összesen 3851 olyan személy tanít a vizsgált iskolákban, akinek nincs pedagógus végzettsége vagy szakképzettsége az általa oktatott tárgyból, olvasható a momentumos képviselő posztjában.

Forrás: Telex. 

Kapcsolódó cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb