Egy szerb mérnök szerint ő már korábban jelezte, hogy nagy bajok vannak a most leszakadt újvidéki tetőszerkezettel
Komoly botrány van kialakulóban a szerb sajtóban és közösségi médiában a újvidéki vasútállomás, pénteken összeomlott 14 ember halálát okozó tetőszerkezetével kapcsolatban. Zoran Đajić geológiai mérnök, aki 2023 márciusáig részt vett az újvidéki vasútállomás felújítási projektjében, állítja, hogy az előtetőn is folytak munkálatok.
Az újvidéki vasútállomás előtetőjének összeomlása után a hatóságok első nyilatkozata az volt, hogy ezt az épületrészt nem érintette a felújítás. Az állampolgárok hónapok óta láthatták, hogy a helyszínen zajlanak bizonyos munkálatok, de azok részletei nem voltak nyilvánosak. A felújítás teljes terjedelméről eddig nem derültek ki részletek, mivel a Közlekedési Minisztérium nem adta ki a projekt dokumentációját a sajtónak, a kivitelezést végző kínai konzorcium utasítására – foglalta össze a vajdasági Szabad Magyar Szó.
ZORAN ĐAJIĆ, A CIP KÖZLEKEDÉSI INTÉZET TANÁCSADÓJA, A SZERB N1-TELEVÍZIÓNAK AZT MONDTA, HOGY GORAN VESIĆ NEM MOND IGAZAT
Állítása szerint az egyik fényképen, amelyet jelentésében bemutatott, látható, hogy az egyik homlokzati lap mögött beton helyett „összegyűrt cementes zsákokat” tettek be, hogy kevesebb betont használjanak. „Az első szakaszban a mennyezeten lévő kerámiaburkolatot javították meg, de csak „kozmetikázás” történt az előtetőn. A második szakaszban, a homlokzat felújítása során márciusban jelentést küldtem a kivitelezőknek, amelyben kértem a homlokzati márványlapok eltávolítását, az aljzat javítását, és új márványlapok felszerelését, ahogy azt a projekt is előírta” – mondta Đajić az N1-nek.
HA ELTÁVOLÍTOTTÁK VOLNA A HOMLOKZATI LAPOKAT, ĐAJIĆ SZERINT VALÓSZÍNŰLEG ÉSZREVETTÉK VOLNA, HOGY AZ ALJZAT NEM MEGFELELŐ
Elmondása szerint a homlokzatra függesztőkötelet helyeztek el, amelyek az épület tetejéről tartották az előtetőt. Ha eltávolították volna a homlokzati lapokat, Đajić szerint valószínűleg észrevették volna, hogy az aljzat nem megfelelő, és a függesztőkötelek talán korrózió jeleit mutatják. Đajić hozzátette, hogy a kivitelező csupán átfestette a homlokzati lapokat ahelyett, hogy kicserélte vagy megerősítette volna őket. Kiemelte azt is, hogy az előtetőt plusz üvegborítással látták el, holott a tervben ez a rész üresen maradt volna.
ELLENŐRIZNI KELLETT VOLNA A STATIKAI SZÁMÍTÁSOKAT ÉS A TERHELHETŐSÉGET
„Bárki is döntött az üvegborításról, ellenőriznie kellett volna a statikai számításokat és a terhelhetőséget” – tette hozzá. Đajić szerint az esetért elsődlegesen a miniszter felelős, és szerinte Vesićnek le kellene mondania. Đajić elmondta, hogy a média elé állt, mert felelősnek érzi magát az áldozatok miatt. Saját bevallása szerint „talán jobban kellett volna ragaszkodnia” az észrevételeihez.
„Ajánlásokat tettem, jelentéseket küldtem húsz címre, de egyikre sem kaptam választ” – nyilatkozta.
Az esetet kommentálva, a Szerbiai Vasúti Infrastruktúra és a kínai CRIC-CCCC konzorcium közleményben megerősítette, hogy az előtető nem volt része a felújítási munkálatoknak, és a felújítás a belső térre, a tetőre és a homlokzatra korlátozódott.
EGY MÁSIK ÉPÍTŐMÉRNÖK ÉS AKTIVISTA IS MEGSZÓLALT A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Az összeomlás azért következhetett be, mert a meglévő vasbeton konzolra, amely acélprofilokkal volt rögzítve a tetőszerkezethez, egy masszív acélszerkezetet helyeztek el nehéz üvegekkel. Ez az ankerpontok kiszakadásához és a konzolos tartók töréséhez vezetett – írta Danijel Dašić építőmérnök és polgári aktivista az X közösségi oldalán.
„Ezért a pánik és az a magyarázat, hogy az előtető nem lett felújítva” – magyarázza Dašić.
Jelenleg három sérült, kritikus állapotban fekszik az újvidéki kórházban.
A pénteki tragédia fejleményeiről legutóbb így írtunk: