Éves szinten akár 2 milliárd forintba kerülhet: eddig 308 ezer utasnak kellett kártérítést fizetnie a MÁV-nak a késések miatt

A januárban bejelentett, majd júniusban be is vezetett késési biztosítás bevezetése óta, azaz június 1. és július 23. között kifizetett 50 százalékos jegyár-visszatérítések összköltsége mintegy 170 millió forint volt a MÁV-nál. Ez azt jelenti, hogy eddig 308 ezer utasnak fizettek kártérítést a késések miatt.
A közlekedési vállalat szerint ez az összeg „megfelel a késési biztosítással kapcsolatos idei költségvárakozásoknak”. A MÁV arra számít, hogy a késési biztosításra éves szinten akár 2 milliárd forintot is elkölthetnek majd.
A VÁRTNÁL KEVESEBB VOLT A FENNAKADÁS
A HVG szerint ez a kétmilliárdos becslés – egész naptári évvel számolva – közel 167 millióra jön ki havonta, tehát az állami cég által betervezett kártérítési keret a nyári szezonban eddig tapasztalható késések és fennakadások csaknem kétszeresére van kalibrálva. Ezek alapján vagy a vártnál kevesebb fennakadással hozták le a nyári hónapok első felét, vagy későbbre számolnak nagyobb fennakadásokkal. A MÁV tájékoztatása szerint június eleje és július 23. között mintegy
15 ezer járat 20 percet meghaladó késése miatt, 308 ezer utasnak kellett kártérítést fizetniük.
Emlékeztetnek, hogy a késési biztosítás rendszerét Lázár János építési és közlekedési miniszter jelentette be másik kilenc, a MÁV-ra vonatkozó vállalással együtt. A rendszer lényege, hogy a húsz percet meghaladó késések után visszajár a jegyár fele, a bérleteseknek pedig több késés után jár kedvezmény a következő havi bérlet árából. A biztosítás első hónapjában egyébként 90 millió forintot kellett visszautalnia a vonatkésések miatt a MÁV-nak.