Reagált a tárca: ezért vizsgáztatnák a pedagógusokat és korlátoznák mobilhasználatukat
Vizsgázniuk kell a pedagógusoknak a Nemzeti alaptantervből, az eredmény a teljesítményértékelésbe is beleszámít – derül ki egy rendelettervezetből, ami emellett a pedagógusok mobilhasználatát is korlátozza. A Belügyminisztérium beszélt az okokról és arról is, nem félnek-e attól, hogy a számonkéréssel és szigorítással tovább rontják a pedagógusszakma renoméját, írta meg az Index.
Mint a Népszava írta az oktatási területért felelős Belügyminisztérium által közzétett rendelettervezetre hivatkozva, a tanítóknak, tanároknak, óvodapedagógusoknak egy új, a pedagógus-továbbképzés rendszerétől független képzésen kell részt venniük a következő tanévben, hogy „megújítsák” ismereteiket a Nemzeti alaptanterv és az Óvodai nevelés országos alapprogramjával kapcsolatban.
A köznevelésért is felelős Pintér Sándor belügyminiszter által jegyzett tervek szerint a képzést és a számonkérést 2024. szeptember 1. és 2025. január 31. között kell teljesíteni, amit az Oktatási Hivatal szervez meg a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) bevonásával.
TÍZÓRÁS TÁVOKTATÁSI KÉPZÉS
A tervek szerint a képzés egy tízórás távoktatási képzés lesz, amit az NKE által működtetett informatikai továbbképzési rendszerben kell teljesíteni. Az előírás azokra is vonatkozik, akik idén december 31-ig létesítenek új köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyt, ugyanakkor nem vonatkozik a szakképzésben szakmai tantárgyat oktató tanárokra.
A RENDELETTERVEZET TÁRSADALMI EGYEZTETÉS ALATT ÁLL
„A szóban forgó miniszteri rendelettervezet társadalmi egyeztetés alatt áll. Szakmai egyeztetést folytatnak a Nemzeti Pedagógus Kar, a családszervezetek, a pedagógus-szakszervezetek és az egyházak közül egyedül véleményt megfogalmazó Magyarországi Református Egyház képviselői a tárca munkatársaival” – mondta a Belügyminisztérium a szakmaverzum.hu-nak.
MAGAS SZÍNVONALÚ KÖZNEVELÉSI FELADATELLÁTÁS BIZTOSÍTÁSÁHOZ SZÜKSÉGES
“Az óvodapedagógus vagy tanító, tanár munkakörben foglalkoztatott pedagógusoknak jelentős mennyiségű, de jól körülhatárolható tartalomszabályozókról naprakész ismerettel kell rendelkezniük, melyek alapvetően határozzák meg munkájukat. Az óvodapedagógusoknak az Óvodai nevelés országos alapprogramjával kapcsolatos, a tanító, tanár munkakörben foglalkoztatottaknak a Nemzeti alaptantervvel és az azon alapuló, szakképzettségükhöz kapcsolódó kerettantervekkel, alapprogramokkal, irányelvekkel összefüggő ismereteik folyamatos megújítása, valamint annak biztosítása, hogy a nevelő-oktató munkájuk során a központilag meghatározott tartalomszabályozók mentén végezzék hivatásukat, kulcsfontosságú a magas színvonalú köznevelési feladatellátás biztosításához” – válaszolta a tárca arra a kérdésre, mi a döntéshozók célja a NAT-ból történő számadás előírásával.
ÁTFOGÓ, MINDEN PEDAGÓGUST ÉRINTŐ KÉPZÉS
A képzés azért is szükséges, mert a továbbképzés jelenlegi rendszerében minden továbbképzés választható, így egyes pedagógusok a végzettségük frissessége, mások életkoruk miatt mentesülnek a továbbképzések generális kötelezettsége alól, számos pedagógus pedig az elmúlt hét évben már teljesítette a számára előírt 120 órányi továbbképzést. Erre figyelemmel a jelenlegi szabályozási környezetben csak így érhető el egy átfogó, minden pedagógust érintő képzés – tették hozzá.
VANNAK KIVÉTELEK A PEDAGÓGUSOK MOBILHASZNÁLAT KORLÁTOZÁSÁBAN
A diákok után a pedagógusok mobilhasználatát is korlátoznák. A tervezet ugyanis kitér a pedagógusok iskolai mobiltelefon-használatának szabályozására is: e szerint a tanórai és egyéb foglalkozások ideje alatt, valamint a tanulói felügyelet ellátása során mobiltelefont és egyéb digitális, infokommunikációs eszközt csak a neveléssel-oktatással összefüggő célokra használhatnak. Kivételt jelentenek az iskolán kívüli programok, vagy ha valamilyen veszély, szabálysértés vagy bűncselekmény elhárítása és segítségkérés miatt kell használni.
AZ ELMÚLT ÉVEK TAPASZTALATAI TETTÉK INDOKOLTTÁ
„A pedagógusok mobiltelefon-használatára vonatkozó egységes szabályozás kialakítása az elmúlt évek tapasztalatai alapján vált indokolttá, annak érdekében, hogy a pedagógus ne használja az eszközt nevelési-oktatási feladatai ellátása alatt nem nevelési-oktatási célra, például dolgozatírás, vagy udvari felügyelet alatti üzenetváltásra” – válaszolták a Szakmaverzumnak.
A MAGÁNCÉLÚ HASZNÁLATOT KORLÁTOZNÁK
Vagyis a mobiltelefonok magáncélú használata kerülhet korlátozásra, hiszen abban mindannyian egyetértünk, hogy egy pedagógus figyelmének a gyermekekre és az oktatásra kell fókuszálnia. Oktatási célokra – ahogy ez a tanulók mobiltelefon-használatának szabályozásában is megjelenik – a továbbiakban is használhatók a készülékek, hiszen kiemelten fontos cél a digitáliskompetencia-fejlesztés és a tudatos eszközhasználat elsajátítása, alkalmazása.
A TÁRCA SZERINT A SZÁMOK MAGUKÉRT BESZÉLNEK
Az Index feltette azt a kérdést, nem félnek-e attól, hogy a szigorítás a pedagóguspálya további presztízsvesztéséhez vezet: kevesebben jelentkeznek tanári szakra, és több pedagógus hagyja el a pályát? “2022-ben és 2023-ban 10-10 százalékkal, idén 32,2 százalékkal nőtt a pedagógusok bére, jövőre pedig a tervek szerint 21 százalékkal emelkedik. A pedagógiai szakokra az idén csaknem 13 ezer hallgatót vettek fel, kétszer annyit, mint 2022-ben. Akit ezek a tények nem győznek meg, nem lehet semmivel meggyőzni – válaszolta a Belügyminisztérium.
SZEPTEMBERTŐL TILOS MOBILOZNI AZ ISKOLÁBAN A DIÁKOKNAK
Fontos változás érkezik a szegedi diákok mindennapjaiban, szeptember 1-től ugyanis tilos lesz mobiltelefont és okoseszközt bevinniük a tanórákra. Mint egy frissen megjelent kormányzati beadvány írta, az érintett kütyüket érkezéskor, minden reggel le kell majd adniuk a tanítási nap teljes időtartamára. Az iskolákban, kollégiumokban tiltott eszközök listáján egészen furcsa (és szülői szemmel ijesztő) tételek is szerepelnek, olyanok, mint a dobócsillag vagy a szigonypuska.
Forrás: index.hu