Nagy a baj az oktatásban, az iskolák több mint fele jelzett tanárhiányt, emiatt sokan tanítanak pedagógusi végzettség nélkül
A tavalyi kompetenciamérésben részt vevő iskolák 77%-a jelzett tanárhiányt, az intézmények közel egyharmadában 4 vagy annál több különböző szakos pedagógus hiányzik, írja a Facebookon Tóth Endre, a Momentum képviselője, aki iskolaigazgatók által kitöltött intézményi kérdőívekből közölt újabb adatokat.
A képviselő azt írta, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságon keresztül kapott érdemi válaszokat az Oktatási Hivataltól, az adatok pedig azokból a kérdőívekből származnak, amelyeket az iskolaigazgatók töltöttek ki a 2023-as kompetenciamérés során. Az adatok a következők:
- 35%-os a hiány a készségtárgyakat (testnevelés, rajz, ének) oktató tanárokból,
- természettudományos tárgyakat tanító pedagógusok közül 32%, matematikát 30% és informatikát 30% oktató pedagógusok közül hiányoznak,
- az iskolák negyedében nincs elég nyelvtanár és gyógypedagógus sem,
- a legkevesebb hiányzó a humán tárgyak (magyar, történelem) esetében van, az iskolák 12%-ban nincs elég tanár,
- az iskolák 29%-ában hiányoznak tanítók is,
- összesen 6043 betöltetlen állást jeleztek az igazgatók 2022-ben, 2023-ban ezt már meg sem kérdezték a kérdőívben,
- a megkérdezett iskolák összesen 3143 pályakezdő pedagógusról számoltak be.
Az adatok alapján országosan összesen 3851 olyan személy tanít a vizsgált iskolákban, akinek nincs pedagógus végzettsége vagy szakképzettsége az általa oktatott tárgyból, olvasható a momentumos képviselő posztjában.
Forrás: Telex.