Reagált a Mercedes, hogy valóban elakadt-e a kecskeméti gyárberuházása
A járműipar fölött megjelent sötét felhők ugyan nem tükröződnek még a kecskeméti Mercedes-Benz tavalyi eredménybeszámolójában, de az kiderül, hogy vállalat profittermelő képessége csökkent. Az iparági nehézségek nyomán szárnyra kaptak olyan hírek, hogy a társaság elhalasztaná a hatalmas méretű gyárberuházását, sőt a 24.hu-hoz olyan információk is eljutottak, hogy a cég már letett arról, hogy megduplázza hazai gyártókapacitását. Az autógyártó szerint ugyanakkor minden a tervek szerint halad.
Ágazati beszámolók szerint a hazai járműiparban már 2023 második felétől felütötte a fejét a bizonytalanság, az év végére pedig a termelési adatokban is markánsabb visszaesést lehetett tapasztalni, és ez 2024-ben is kitartott. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavalyi eredménybeszámolója ugyan távolról sem tükröz válságos helyzetet, de van nyoma a megtorpanásnak – írja a lap.
KITŰNŐ SZÁMOKKAL ZÁRTÁK AZ ELMÚLT ÉVET
Hazánk második legnagyobb autógyártó cége kitűnő eladási számokkal zárta az elmúlt évet: az árbevételét 26 százalékkal, a 2022-es 3,96 milliárd euróról valamivel több mint 5 milliárdra (tavalyi középárfolyamon körülbelül 1910 milliárd forintra) tornászta fel. Az adózott eredmény 92 millió euróról 95,7 millióra (36,5 milliárd forintra) kúszott fel, vagyis 4 százalékkal több profitot zsebelhettek be a tulajdonosok 2022-höz képest. A nyereségnövekedés üteme azonban látványosan csökkent 2023-ban.
KÉT LÉPCSŐBEN EMELTEK BÉREKET
A 24.hu szerint a társaság növekvő profitjából „lecsorgott” a munkavállalókhoz is, tavaly két lépcsőben 24 százalékkal emelték a béreket, illetve eredményrészesedést vezettek be a gyár minden aktív dolgozója számára. A személyi jellegű ráfordítások összességében több mint 30 százalékkal 144 millió euróra (550 milliárd forintra) nőttek tavaly. A bérdinamika azonban inkább még a korábbi eredményeket tükrözi. A 2023-as év után már jóval borúsabbak lehetnek a cégvezetés várakozásai, hiszen 2024-re vonatkozóan már csak 8 százalékos béremelkedésről döntöttek, ráadásul egyoldalú határozat alapján.
GIGABERUHÁZÁS A LÁTHATÁRON
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 2022 júliusában jelentette be, hogy a Mercedes 400 milliárd forint értékben új gyártósorokkal bővíti magyarországi összeszerelő- és karosszériaüzemét. A tárcavezető azt is elárulta, hogy a beruházás során a Mercedes-Benz kecskeméti gyára a duplájára nőhet, ami azt jelenti, hogy a társaság lényegében „letükrözné” a meglévő üzemét. Tavaly májusban azt is közzétették, hogy a Mercedes-gyár az összeszerelő- és karosszériagyártó-egység mellett egy akkumulátorbeszerelő-üzemmel is bővül, amely az MMA- és az MB.EA-platform új modelljeit szolgálja ki. A bővítés nyomán háromezer új dolgozó felvételéről beszélt a vállalat, amelynek átlagos állományi létszáma mintegy 4500 volt 2023-ban.
Azonban 2023 októberében – épp az idő tájt, amikor először érkeztek hírek az autóipar bizonytalanságairól – kiderült, hogy a dolgozói értesülések szerint a Mercedes-Benz második kecskeméti gyára 2025 helyett csak 2026-ban kezdheti meg működését. A járműgyártó ugyanakkor kijelentette, hogy a gyárbővítés építési munkálatai a terveknek megfelelően haladnak.
MÁR TAVALY LETETTEK A NÖVEKEDÉSRŐL?
A 24.hu iparági forrásból azt az információt kapta, hogy a Mercedes már tavaly letett arról, hogy a duplájára növelje a magyarországi gyárát. Az üzembővítés továbbra is folyamatban van, de csak kisebb volumenű lesz a korábban tervezetthez képest. A tervek módosítása forrásuk szerint egy stratégiaváltás része, amely annak köszönhető, hogy az elektromobilitás terjedése az EU-ban és a világban nem alakul annyira kedvezően, mint ahogyan azt korábban várták. Úgy tudja, a társaság döntése alapján mégis folytatják a belsőégésű motorok fejlesztését, ami a kecskeméti gyár szempontjából előrelépést hozhat, mivel magasabb kategóriába tartozó autók gyártása indulhat meg.
A lap érdeklődött a vállalatnál arról, hogy valóban elvetették-e meglévő üzem megkétszerezését. A vállalat azt írta:
„Ahogy azt 2022 nyarán bejelentettük, a Mercedes-Benz a jelenlegi beruházási terv keretében több mint 1 milliárd eurót fektet a kecskeméti gyár bővítésébe. Ezzel jelentősen megnő a magyarországi Mercedes-Benz gyár gyártási területe. Az intézkedésekre azért van szükség, mert az új MMA-platform (Mercedes-Benz Modular Architecture) modelljeinek gyártása az évtized közepén indul, és nem sokkal később kiegészül az MB.EA-platform (Mercedes-Benz Electric Architecture) teljesen elektromos modelljeivel. Az új egységek a legmagasabb minőségű műszaki paraméterekkel, a legmodernebb technológia felhasználásával készülnek el. Az építési munkálatok a tervek szerint haladnak. A kapott állami támogatást az új karosszéria-üzem építésére és a karosszéria-gyártás feltételeinek megteremtésére fordítjuk. A vállalat továbbá 2022 decemberében bejelentette, hogy Kecskeméten épül egy új csarnok az MMA- és az MB.EA-platform új modelljeihez tartozó akkumulátorok beszerelésére. A bővítésnek köszönhetően a kecskeméti gyár csapata a jövőben több mint 3000 új munkatárssal bővül majd” – válaszolták a lapnak.